F.Š. Jak odnaučit.

18.10.2013 16:46

zde je pár postřehů z besedosemináře s Františkem Šustou na téma jak odnaučit.

NIKDY NENÍ JEN CHOVÁNÍ  
BACKGROUND - HISTORICKÉ POZADÍ síla podnětu
BEHAVIOR (CHOVÁNÍ) předvídání podnětu
CONSEQUENCES (NÁSLEDKY) komplexita podnětu
PREDICTION (PŘEDPOKLAD DO BUDOUCNA)  
  METODY NÁPRAVY NA BÁZI PODNĚTU - SPOUŠTĚČE
1 Odstranit podnět (komplxní analýza - nemoc, momentální stav, nerovnováha ve skupině)
2 Upravit podnět (novým rituálem - "signálem zpětné vazby)
3 Zachytit podnět (viz špatné chování na povel)
4 Vytvořit silnější podnět (tzv. záchranný signál - emergency cue)
5 Desenzitace na podnět (navyknutí v malých dávkách)
6 Kontrapodmiňování podnětu (spojení nepříjemného podnětu s něčím příjemným)
7 Spojení strategií 5 a 6 (velmi účinné, zvlášť v kombinaci s DRI a DRA)
8 Zahlcení podnětem (flooding, rušivý podnět se na zvíře navalí v takovém množství bez možnosti úniku, až ho znecitliví - problematické, navíc "prasárna".
  METODY NÁPRAVY NA BÁZI ZMĚNY CHOVÁNÍ
 

Pokud chceme vytvořit náhradní chování, musí

1. plnit stejnou funkci jako původní (stejný prim. reinforcer)

2. přinášet alespoň stejný, či větší zisk, než původní

3. být pro zvíře snadnější, než původní (ideálně něco, co už umí)

1) DRI

inkompatibilní, neslučitelné chování -

původní při něm nelze dělat

2) DRA

alternativní chování -

původní při něm lze dělat, ale alternativní cesta je snazší a více odměněná

3) DRO

jakákoliv absence původního chování -

při souvislém problému odměníme chvíli, kdy to nedělá

4) DRL

zeslabování původního chování -

odměňuje původní chování, ale v menší intenzitě

5) DRH

zesilování chování -

odměňuje původně chování, ale ve větší intenzitě, v podstatě shaping na vyšší aktivitu

 

Asi nejúspěšnější varianta je DRI a DRA dohromady s vysokou mírou odměn na počátku

a jejich postupným snižováním po naučení správného chování.

  METODY NÁPRAVY NA BÁZI ZMĚNY NÁSLEDKŮ
1) Extinkce (odříznout přístup k reinfoceru - neposilované chování postupně vymizí, obšem záleží na jeho historii a síle podnětu).
2) TO (time out - dočasné odříznutí od odměny při zhoršení chování a následná šance "udělat to správně" ; v podstatě zkrácená verze negativního trestu P-)
3) P- (negativní trest - něco příjemného odebereme ve chvíli zhoršení chování; v praxi bývá přijatelnější, než R-)
4) R- (negativní reinforcement POZOR, PRAKTICKÝ ROZDÍL MEZI R- A P+ JE ČASTO JEN V NAČASOVÁNÍ)
5)

P+ (pozitivní trest - něco špatného přidáme ve chvíli zhoršení chování - má nejvíc špatných vedlejších efektů, pro jeho úsěšné použití je třeba dobře načasovat, nepřehánět a dávat alternativy pro dobré chování

POZOR - TREST JE DROGA TRENÉRA

  Tip: přistupujeme-li už k trestům, jako prostředku nápravy chování, udělají je jasnějšími tzv. signály zpětné vazby (např. bridge, wrong)
 

nikdy není jen chování

background - historické pozadí

A antescedent (spouštěč, podnět)
B behavior (chování)
C consequences (následky)
P prediction (předpoklad do budoucna
  chování je funkcí svých následků  
  ZVYŠUJE ČETNOST SNIŽUJE ČETNOST
NĚCO  PŘIDÁVÁME R+ pozitivní reinforcement P+ pozitivní trest
NĚCO UBÍRÁME R- negativní reinforcement P- negativní trest
 

vedlejší efekty negativních následků

R-, P+, P-

 

 

kontakt: Marcela Wichlasová, mob: +420 604 701 313, tel: +420 412 553 168, e-mail: pejskowe@seznam.cz, IČ: 61560502